De eerste week - Reisverslag uit Himatangi, Nieuw Zeeland van Sanne Veldhuis - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Himatangi, Nieuw Zeeland van Sanne Veldhuis - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Sanne

16 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Himatangi

De eerste dag in Nieuw Zeeland heb ik vooral geslapen aangezien ik zo moe was van de lange reis. Emily heeft mij daarna alles rondom haar huis laten zien. Emily is een Huntsman van de Manawatu Hunt club. Zij traint de honden (hounds) voor de jacht. Aangezien er in Nieuw Zeeland geen vossen zijn, jagen de honden op hazen. Emily heeft 46 hounts, 4 honden, 9 paarden, 8 schapen en 8 kippen. Ze heeft 4 hunters (paarden) die zij traint op conditie en om over hekken en boomstammen te springen zodat zij met de hounts mee kunnen gaan op jacht. 's Avonds zijn wij lekker naar het strand geweest (wat maar 10 minuten rijden is) en hebben wij fish & chips gegeten.

De volgende dag ging de wekker al vroeg om met de 4 hunters en 28 hounds naar het strand te gaan om de hounds te trainen. Niet alle hounds gingen mee aangezien de sommige hounds te jong zijn en sommige te oud. Ik heb ook een hunter gereden en ik moest ervoor zorgen dat alle hounds bij de groep bleven. Toen wij terug kwamen merkten wij dat er een schaap in de wei lag en maar niet wou opstaan. Dit schaap kreeg al medicijnen, maar ging steeds meer achteruit. Het schaap heeft een wond bij zijn poot en hier zitten allemaal beesten in. Daarom heeft Emily met haar vriend Scotty besloten om het schaap dood te schieten. Daarna heeft zij het schaap ontveld. Het schaap gaat 10 dagen in de diepvries en wordt daarna gevoerd aan de hounds. De hounds eten namelijk alleen schaap, koe of paard. Al deze dieren schiet Emily (of Scotty) zelf dood en zij ontveld deze daarna ook zelf. 's Middags zijn we naar de Manawatu River geweest om te waterskiën. Helaas was Emily het touw vergeten waardoor wij alleen hebben gezwommen.

Na een wat korte nacht (ik heb nog last van mijn jetlag) zijn wij naar de dierenarts geweest met Emily's merrie voor haar 10 dagen zwangerschapsscan en gelukkig is haar paard zwanger. Daarna heb ik 2 hunters gereden. Emily maakte als lunch tosti met spaghetti wat hier heel normaal is om te eten als lunch. 's Middags kwam de hoefsmid nog langs en 's avonds hebben wij lekker een film gekeken.

De volgende dag was Emily al vroeg op pad om de hounds te trainen waardoor ik helemaal alleen de paarden heb gevoerd en de puppy's binnen heb gedaan. De 7 puppy's slapen 's nachts allemaal apart in een hok. Hierdoor leren ze om te luisteren. 's Middags heb ik nog een hunter gereden en hebben wij de manen en staart van een paard dat geslacht wordt afgeknipt. Deze worden namelijk door iemand gebruikt als kunstharen bij een paard dat niet zulke dikke manen en staart heeft.

Vandaag hadden wij een lekkere rustige dag. We zijn met de hunters op straat wezen wandelen en hebben lekker genoten van de zon.

Vanochtend hebben we de 2 paarden getraind die verkocht moeten worden. 's Middags kwam Hannah bij ons langs. Zij is weer terug vanuit Australië. Zij en Emily hebben samen gesprongen met 2 hunters en ik heb Mathilde's paard gereden. Mathilde is een vriendin van Emily die ook voor een paar weken bij Emily logeert. Aan het einde van de middag zijn we naar Feilding geweest waar we eventjes gewandeld hebben en daarna hebben we boodschappen gedaan en 's avonds hebben we lekker een filmpje gekeken.

De wekker ging vanochtend vroeg, want Emily en Hannah gingen samen met nog 3 andere mensen van de hunt club de hounds trainen. Ik ben ook mee geweest en heb er een stukje achteraan gelopen. Helaas regende het deze ochtend een beetje, maar het was een goede ochtend want Emily had haar eerste kill. Wanneer de hounds een haas hebben gedood, laten zij deze liggen. Vervolgens snijdt Emily alle ledematen van de haas af en geeft de romp daarna aan de hounds als beloning.'s Middags hebben wij nog 4 paarden getraind en 's avonds zijn wij naar Murray's Irish Pub geweest in Feilding.

Nadat ik vanochtend de paarden had gevoerd zijn wij naar de crosscountry geweest waar Emily, Hannah en Mathilde gingen oefenen met hun paarden. 's Middags zijn we naar Mark Goodwin geweest waar ik vanaf maandag met Hannah racepaarden ga zadelmak maken en trainen. 's Avonds zijn wij naar een housewarming party geweest van Nic (de beste vriend van Hannah).